Graphic Avenue - Personal branding
Menu
A+ A A-

Personal branding

Bij personal branding beschouw je jezelf als een merk. Je weet wat je uniek maakt en je wilt jezelf onderscheiden van anderen en dit ook uit dragen. Met je personal brand wil je positieve beelden en associaties oproepen. Dit geldt zeker voor professionals in de zakelijke dienstverlening. Belangrijk hierbij is authenticiteit. Het gaat absoluut niet om het spelen van een rol.

Branding staat voor het beeld dat een merk oproept. Bij Douwe Egberts koffie denk je aan gezelligheid. En als je de Kruidvat binnenloopt denk je “steeds verrassend altijd voordelig”.

Voordelen van personal branding is dat het focus geeft aan je professionele ontwikkeling. Een personal brand vertelt wie je bent en wat je (anders) doet en beïnvloedt hiermee hoe anderen over je denken. Je onderscheidt je van je concurrenten met personal branding. Ook maakt het je marketing persoonlijker.

Door personal branding is het voor klanten gemakkelijker om zich te identificeren met de persoon achter een bedrijf of merk. Het is ook duidelijker voor hen wat ze van jou kunnen verwachten en het maakt de kans groot dat je herinnert wordt.

Ook de rol van nieuwe media wordt steeds groter. Je bent zelf je digitale identiteit.

En dan nu het belangrijkste. Hoe creëer je je eigen personal brand?

Het begint allemaal met zelfkennis en het doen van zelfonderzoek. Hiervoor moet je gaan uitzoeken wat jou uniek en onderscheidend maakt.

- Wat zijn jouw unieke talenten? Waarmee onderscheid jij je van de rest?
- Waarmee en wanneer ben jij succesvol?
- Waar zie jij kansen als professional?
- Waar sta jij echt voor?
- Hoe wil je later herinnerd worden?

Wat je eventueel kan helpen hierbij is het maken van een swot-analyse van jezelf. Of ga gewoon zitten met pen en papier en begin te brainstormen. Schrijf alles op wat in je op komt.
Aan de hand van het beantwoorden van bovenstaande vragen bepaal je jouw kernwaarden. Dit zijn waarden die jij het belangrijkst vindt en die je wilt gaan uitdragen. Bijvoorbeeld: kennis, betrouwbaar, creatief. Probeer deze informatie om te zetten in een korte en actieve zin die je als motivatie voor jezelf gebruikt. Deze zin hoef je niet te delen met anderen, mag natuurlijk wel. Bijvoorbeeld: betrouwbare John heeft een gedegen vakkennis en is erg creatief.

Nog een paar tips

- Durf anders te zijn. Wees niet bang om op te vallen, maar overdrijf niet en blijf jezelf. Leg de nadruk op je authenticiteit in je uitingen (website, brochure, …) en vertel welke kwaliteiten jou onderscheiden van je concullega’s.
- In je personal brand moet een constante en herkenbare factor zitten en een hoog niveau van professionaliteit. Zorg dat je betrouwbaar bent.
- Alle onderdelen van jouw merk moeten met elkaar overeenstemmen. Alles wat je doet moet bijdragen aan het beeld dat je wilt uitdragen, zowel online als offline, maar denk ook aan samenwerkingen die je aangaat of commentaar dat je achterlaat op websites. Het internet heeft een lang geheugen en Google vindt alles.
- Door jezelf als personal brand en dus een duidelijk merk aan te bieden, creëer je je eigen markt. Je kan jezelf bijvoorbeeld in de markt zetten als de goedkoopste vertaler of als dé Photoshop expert.
- Straal ambitie uit. Hoe? Sommigen kleden zich bijvoorbeeld een niveau hoger. Een andere manier is door een cursus of opleiding te volgen om je kennis uit te breiden.
- Bepaal je doelgroep. Je kan niet je diensten of producten aan iedereen aanbieden met een merk/brand. Door jezelf af te vragen hoe jou ideale klant eruit ziet (particulier/zakelijk, leeftijd, regionaal/landelijk, …) kan je je personal brand op de juiste manier en, het belangrijkste, via de juiste kanalen uitdragen.

Een personal brand is geen vaststaand iets, maar ontwikkelt zich in de loop der jaren. Als gedreven professional ontwikkel je je (vak)kennis natuurlijk voortdurend. Hoe professioneler je wordt, hoe meer je op zoek zal gaan naar de essentie van je vak. Hierdoor zal je beter in staat zijn om tot de kern te komen. Zaken worden simpeler. Minder is meer.
Houd je merk wel regelmatig onder de loep en kijk of en waar het eventueel moet worden bijgesteld.

Jouw personal brand laat aan je klanten zien wat jou (én jouw dienstverlening) bijzonder maakt en daarmee trek je het soort klanten aan voor wie je ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde kunt zijn!

Hulp nodig met het opzetten van je eigen personal branding? Neem contact met me op!

back to top