Graphic Avenue - Waarom een huisstijl?
Menu
A+ A A-

Waarom een huisstijl?

Als startende ondernemer komt er enorm veel op je af, je moet zo veel regelen. En alles kost geld. Je logo is vaak een bijzaak, en leuk om te hebben, maar je neefje kan wel iets maken op zijn computer. En een huisstijl is al helemaal teveel om over na te denken. Waarom het toch belangrijk is aandacht te besteden aan een huisstijl lees je in deze blog.

Uitstraling

Op de eerste plaats hebben een logo en huisstijl alles te maken met uitstraling. Hoe presenteer je jezelf en je onderneming naar de buitenwereld en je potentiële klanten? Wat voor beeld wil je dat zij van jou en je bedrijf vormen? Welke indruk wil je achterlaten als ze op jouw website komen of jouw logo ergens tegen komen? Welke kleur geeft de beste indruk van jouw bedrijf? Dit zijn dingen waar je goed over na moet denken voor je een logo laat ontwerpen.

Herkenbaarheid

Behalve uitstraling en het gevoel dat jouw logo en huisstijl bij een (potentiële) klant oproept, is een huisstijl ook gewoon professioneel en zorgt het voor herkenbaarheid. Mensen die jouw briefpapier in jouw huisstijl onder ogen krijgen, weten dat dit van jou komt, omdat het in lijn is met de rest van de uitingen van je bedrijf. Een huisstijl zorgt er ook voor dat een bepaalde media campagne vorm krijgt en met elkaar gelinkt wordt. Jouw website, uitnodiging en e-mail allemaal in dezelfde stijl opgemaakt zorgen ervoor dat je klant weet waar het om gaat en vooral om wie het gaat. Jouw boodschap komt beter aan en wordt beter onthouden!

Wat is een huisstijl?

Bij een goede huisstijl komt dus meer kijken dan alleen het laten drukken van visitekaartjes en briefpapier met jouw logo. Een huisstijl is de visuele identiteit van jouw bedrijf. Hieronder vallen je bedrijfsnaam, je logo, de gebruikte kleuren en lettertypes, eventuele beeldmerken, de stijl van afbeeldingen en hoe ze gebruikt moeten worden in bijvoorbeeld folders, de e-mailhandtekening van je medewerkers, bedrijfskleding, … Dit alles kan je laten vastleggen in een huisstijlhandboek. Dit is een digitaal of gedrukt overzicht van al je huisstijl-uitingen en hoe deze moeten worden toegepast, een leidraad voor alle medewerkers van jouw bedrijf. Om te zorgen dat jouw bedrijf een goede en consistente uitstraling krijgt en je een goede en blijvende indruk achterlaat bij jouw (potentiële) klanten.

Ik kan je helpen met het ontwikkelen van jouw huisstijl en logo! Mail me: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

back to top